субота, 18 грудня 2010 р.

Педагогічне  есе 
Як  сучасному  вчителю  стати  дійсно  СУЧАСНИМ?
Школа ХХІ століття… Про неї багато говорять, пишуть, сперечаються. Не вщухають дискусії щодо термінів навчання, стандартів освіти, новітніх педагогічних технологій, ролі вчителя у освітньому процесі. 
Вже давно стало зрозумілим, що для реалізації навчального процесу вчителю не достатньо тільки добре знати свій предмет й освітню галузь, до якої він належить, але ще й треба бути творчою особистістю, мати високий рівень загальної ерудиції, йти в ногу з часом, орієнтуватися в інноваційних концепціях та напрямках розвитку освіти, збагачувати свій досвід новими технологіями та методиками, яких вимагає сучасність. Окрім того, вчитель повинен активно використовувати інформаційні технології, володіти комп’ютерною грамотністю.
Не секрет, що використання комп’ютера у організації навчального процесу дає нові можливості для творчого розвитку дітей і вчителів, дозволяє звільнитися від нудного традиційного викладу, розробляти нові ідеї, вирішувати цікавіші і складніші проблеми. Сучасний урок  важко уявити без  широкого використання ілюстративно-демонстраційного матеріалу, дослідницько-пошукової роботи, проектної діяльності. І в цьому вчителю на допомогу приходять ІКТ.
Мене давно зацікавила можливість застосування інформаційних технологій на уроках біології, тому вже кілька років я працюю над науково-методичною проблемою «Підвищення ефективності та результативності уроку біології шляхом впровадження інформаційних технологій». Мабуть, тому мені й захотілося своє педагогічне есе присвятити проблемі  інформатизації навчального процесу. Можливо, когось ще цікавить ця тема.
            Я люблю свій предмет, який викладаю. Що може бути захопливішим, ніж відкриття учнями таємниць природи, пізнання життя у всіх його проявах, проникнення у таємниці свого організму зокрема і живої матерії взагалі? 
Сучасний урок біології – це урок інформаційно насичений, підкріплений ілюстраціями та демонстраціями природних процесів і явищ. Окремі процеси і явища можна проілюструвати тільки за допомогою комп’ютерних технологій. А якщо зважити на оснащення кабінету біології  технічним приладдям, яке вже давно застаріло і не витримує ніякої критики (зокрема, у нашій школі є лише три мікроскопи, яким вже понад 30 років), то стає зрозумілим, що комп’ютер для вчителя може стати надійним помічником при проведенні уроків. Зі мною, я думаю, погодяться не тільки вчителі біології, а й викладачі інших шкільних дисциплін. Хто ж з нас не мріяв про клас, оснащений інтерактивною дошкою чи мультимедійним проектором?
Інтерактивні дошки,  мультимедійні комплекси,  фліпчарти  - далеко не кожна школа може похизуватися  їх наявністю. Ось і виходить, що сьогоднішній  рівень розвитку технічного забезпечення  надає нам безмежні можливості у організації сучасного навчального процесу, які для більшості вчителів так і залишаються «можливістю», нереалізованою, нереальною мрією.
Пригадую фразу, яку колись прочитала у одному із фахових журналів. Вона стосувалася стану матеріально-технічного забезпечення навчального процесу. Автор порівнював його із «вивченням автомату Калашникова на швабрі».
Ось так і ми, не маючи достатньої сучасної матеріально-технічної бази, продовжуємо «вивчати автомат Калашникова на швабрі». А так хочеться бути по справжньому СУЧАСНИМ вчителем, тобто використовувати максимум можливостей, які пропонує наше сьогодення. Бо чого варті всі інноваційні педагогічні технології без можливості їх практичного використання?
І скільки б ми не говорили про сучасну школу, самого ентузіазму і творчого  пошуку вчителів, мабуть, не достатньо. Хотілося б,  щоб наша держава нарешті  згадала про це. Надія є. Зрештою, МОН України обіцяє «розробити програми “Один учень — один комп’ютер”, забезпечити навчальні заклади системи загальної середньої освіти сучасними засобами навчання (комп’ютерні класи, ліцензоване програмне забезпечення, обладнання кабінетів з вивчення природничо-математичних дисциплін)» (наказ МОН України № 20 від 20.01.2010 р. «Про затвердження плану заходів щодо розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної  освіти на період до 2012 року»). Може дочекаємося…

Немає коментарів:

Дописати коментар