Календарне планування з біології

Біологія  рослин
7-й клас
(2 год. на тиждень, разом 70 год., з них 10 год. резервні)

п/п
Дата
Зміст уроку
 Навчальна мета
Дом. завд.
1
2
3
4
5
                                                                       Вступ (2 год.)
1/1

Біологія — наука про живу природу. Методи дослідження біологічних об’єктів.
Сформувати уявлення про біологію як систему наук, що вивчає живі організ-ми; методи їх дослідження; визначити основні ознаки живих організмів
     § 1
2/2

Різноманітність живих організмів та середовища їх існування. Класифікація живих організмів. Рослинний світ — складова частина природи.
З'ясувати особливості класифікації живих організмів, основні таксони; ознайомити учнів з різноманітністю рослинного світу; з'ясувати значення  рослин у природі й житті людини
§ 2
Спостереження за ростом та розвитком рослини, вирощеної з насінини. (дослід 2, ст. 26 підручн.)
                                                                Розділ І. Рослини
                            1.  Будова та життєдіяльність рослин (12 год. + 4 год. резервного часу)
3/1

Загальна характеристика царства Рослини. Основні процеси життєдіяльності рослини
Дати загальну  характеристику        царства. Сформувати уявлення про рослину як цілісний організм, органи  та  основні процеси життєдіяльності рослини
§ 4
4/2

Методи вивчення рослинної клітини.  Хімічний склад клітини
Ознайомити з лупою та світловим мікроскопом. Вивчити хімічний склад клітини

Кон-спект
5/3

Будова рослинної клітини. Лабораторна робота № 1. Будова клітини рослин
Вивчити будову рослинної клітини; навчити учнів розпізнавати основні компоненти клітини рослини
§ 8
6/4

Тканини рослин та їх функції в рослинному організмі
Вивчити  основні  тканини рослини, встановити зв'язок між їх будовою і функціями
§ 9,
повт.
  §1-4,  8
7/5

Умови, необхідні для життєдіяльності  рослин

Тематичне оцінювання №1
Перевірна  письмова  робота
Поглибити знання з курсу „Природознавство. 6 кл.” про чинники, що забезпечують життя на Землі.  Визначити рівень освітньої компетентності учнів з теми
   § 7,
(п. 1,2)
8/6

Корінь і коренева система.       Видозміни кореня.
Лабораторна робота № 2.    
Корінь і кореневі системи. Видозміни кореня
Вивчити види коренів і типи кореневих систем; сформувати уявлення про видозміни кореня; розглянути корені різних рослин
§ 10
9/7

Внутрішня будова кореня. Лабораторна робота № 3*. Внутрішня будова кореня у зв'язку з його функціями (демонстрація)
Розглянути внутрішню будову кореня, з'ясувати його основні функції
  § 11,
повт.
§ 10
2
                              3
4
      5
10 /8

Ґрунт як джерело поживних речовин. Мінеральне живлення рослин
Біологічний диктант «Будова кореня. Видозміни кореня»
Розглянути значення ґрунту в житті рослин. Сформувати уявлення про мінеральне живлення рослин
Кон-спект
§6 (1, 2),
ст.46-47
для до-питливих
11/9

Пагін і його будова.
Лабораторна робота № 4.
Пагін і його будова. Різноманітність пагонів
Сформувати уявлення про пагін
як надземний орган рослини; розглянути пагони різних рослин
§ 12
12/10

Стебло — вісь пагона. Внутрішня будова стебла.
Лабораторна робота № 5*. Внутрішня будова стебла у зв'язку з його функціями (демонстрація)
Сформувати уявлення про будову та різноманітність стебел; вивчити внутрішню будову стебла; з'ясувати його функції
§ 13
13/11

Видозміни пагона і його частин. Лабораторна робота № 6. Видозміни пагона
Ознайомити учнів із надземними та підземними видозмінами пагона
§ 14
14/12

Листок — бічний орган пагона. Лабораторна робота № 7.
Будова і різноманітність листків
Вивчити будову листка; розглянути прості і складні листки
§ 15
(п. 1)
15/13

Внутрішня будова і функції листка. Лабораторна робота № 8*. Внутрішня будова листка у зв'язку з його функціями (демонстрація)
З'ясувати особливості будови листка відповідно до його функцій
§ 15
(п. 2)
16/14

Функції листка. Фотосинтез. Дихання. Випаровування води рослинами
Розглянути процеси фотосинтезу, дихання, транспірації  у рослин, з’ясувати роль листка у виконанні цих функцій
  § 5, § 6
(п. 3, 4,5)
повт.
§ 12-15
17/15

Регуляція життєвих функцій рослин. Відповідь рослин на подразнення
Тестування  «Пагін. Стебло. Листок»
Ознайомити учнів з явищем подразливості у рослин. Сформувати уявлення про регуляцію життєвих функцій у рослин
Кон- спект ,
§7 (п.3)
повт.
§ 5-15
18/16

Узагальнюючий урок з теми
„Будова та життєдіяльність рослин”



Тематичне оцінювання № 2
Перевірна  письмова  робота
Узагальнити вивчений матеріал з теми „Будова та життєдіяльність рослин”,  зробити висновок про рослини як один із компонентів природних екосистем.
З'ясувати рівень освітньої компетентності учнів з теми
§ 4-15
Демонстрування   живих   об'єктів,   гербарних     зразків    вищих   рослин   та
окремих органів (коренів, пагонів).

1
2
3
4
      5
                                              2.   Розмноження й розвиток рослин (10 год.)
19/1

Нестатеве розмноження, його види. Статеве розмноження рослин
Сформувати уявлення про нестатеве та статеве розмноження різних рослин
§ 16
(п. 1), кон- спект
20/2

Регенерація у рослин. Вегетативне
розмноження.
Практична робота № 1. Вегетативне розмноження рослин
Ознайомити учнів з основними способами вегетативного розмноження рослин
§ 16
(п. 2, 3, 4)
21/3

Будова та різноманітність квіток. Лабораторна робота № 9. Будова і різноманітність квіток
Вивчити будову і функції квітки; ознайомити учнів з різноманітністю квіток
§ 17

22/4

Суцвіття
Ознайомити учнів з різноманітністю суцвіть; з'ясувати біологічне значення суцвіть
§ 18,
повт.
§ 16-17
23/5

Запилення
Тестування  «Типи розмноження. Суцвіття. Квітка»
Сформувати уявлення про запилення у квіткових рослин як етап статевого розмноження
§ 19
(п. 1)
24/6

Запліднення у квіткових рослин. Формування насінини
З'ясувати особливості процесу запліднення у квіткових рослин
§ 19
(п. 2)
25/7

Плід.
Лабораторна робота № 10.
Будова  і різноманітність плодів
Ознайомити учнів із будовою та різноманітністю плодів
§ 20
26/8

Будова насінини.  Вплив умов середовища на проростання насінини
Сформувати уявлення про вплив середовища існування, ґрунту, погоди тощо на проростання насіння
§ 21,
повт.
§ 19-20
27/9

Ріст та розвиток рослин. Сезонні явища в житті рослин 
Тестування  «Запилення і запліднення. Плід. Насінина»      
Сформувати уявлення про ріст та розвиток рослин із зародка насінини; з'ясувати основні сезонні явища в житті рослин
§ 22, повт.
§ 16-21
28/10

Узагальнюючий урок з теми „Розмноження й розвиток рослин”
Тематичне оцінювання № 3
Перевірна  письмова  робота
Визначити рівень освітньої компетентності учнів; здійснити контроль і корекцію знань з теми
§ 16-22

Демонстрування: дослідів, що дають змогу виявити умови проростання насінин; живих об'єктів, гербарних зразків рослин

                         Розділ II. Різноманітність рослин
     1. Водорості (5 год. - 1 год.*)  *1 год. доцільно використати для тематичного оцінювання № 4
29/1

Загальна характеристика водоростей. Середовища існування. Пристосувальні риси будови й життєдіяльність водоростей
Охарактеризувати водорості як нижчі рослини; з'ясувати їх пристосування до водного середовища існування
Вступ
§ 24


30/2

Відділ Зелені водорості.
Лабораторна робота №11.
Будова водорості
Вивчити будову одноклітинних
та багатоклітинних зелених водоростей
§ 25

31/3

Різноманітність водоростей. Діатомові, бурі та червоні водорості
Сформувати уявлення про різноманітність водоростей; розглянути будову представників різних відділів
§ 26
повт.
§ 24-25
32/4

Значення водоростей у природі й житті людини
Біологічний диктант «Водорості»
З'ясувати роль водоростей у природі, їх використання людиною
§27

Демонстрування зразків одноклітинних і багатоклітинних водоростей різних відділів

2. Вищі спорові рослини (6 год. + 1 год.  з теми 1)
33/1

Загальна характеристика вищих спорових рослин
Охарактеризувати вищі спорові рослини; ознайомити учнів з місцями їх поширення,  особливістю будови та розмноження
  § 28
34/2

Відділ Мохоподібні, середовище існування, пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності.
Лабораторна робота № 12.
Будова  мохоподібних
Сформувати уявлення про мохоподібні, їх будову та особливості існування
   § 29
35/3

Відділ Плауноподібні, пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності
Сформувати уявлення про рослини відділу Плауноподібні, ознайомити з їх будовою, поширенням і значенням
   § 30
36/4

Відділ Хвощеподібні. їх будова, середовище існування і значення.
Лабораторна робота № 13. Будова плауна булавоподібного і хвоща польового
Вивчити особливості будови хвощів; з'ясувати їх поширення і значення в природі й житті людини; порівняти і вивчити будову плауна та хвоща
   § 31
37/5

Відділ Папоротеподібні.  Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності.
Лабораторна робота № 14. Будова щитника чоловічого, або чоловічої папороті
Вивчити будову й особливості існування папоротеподібних; розглянути їх пристосування до середовища існування та особливості розмноження
§ 32-33

38/6

Значення вищих спорових рослин у природі та житті людини

Узагальнити знання; підкреслити особливості пристосувань вищих спорових рослин до умов існування, їх роль у природі й житті людини
§ 34
повт.
§ 24-33
39/7

Узагальнюючий урок з тем „Водорості. Вищі спорові рослини”
Тематичне оцінювання № 4
Перевірна  письмова  робота
З'ясувати рівень освітньої компе-тентності учнів з тем «Водорості» і «Вищі спорові рослини»
 § 24-34
Демонстрування представників мохоподібних, плауноподібних, хвощеподібних, папоротеподібних.

3. Голонасінні (4 год.)
40/1

Загальна характеристика голонасінних, їх середовище існування
Охарактеризувати голонасінні рослини; ознайомити учнів з представниками голонасінних рослин, середовищем їх існування, поширенням у природі
  § 35
(п.  1, 2)
41/2

Пристосувальні риси будови й життєдіяльності голонасінних.
Лабораторна робота № 15.          
Будова голонасінних рослин
З'ясувати особливості будови й життєдіяльності голонасінних
  § 35
(п.  3)
42/3

Різноманітність голонасінних рослин
Сформувати уявлення про різно-манітність голонасінних рослин
  § 36
повт.
§ 35
43/4

Значення голонасінних у природі та житті людини
Тестування  «Відділ Голонасінні»
Розкрити роль голонасінних в екосистемах, практичній діяльності людини
  § 37
Демонстрування живих об'єктів, гербарних зразків голонасінних.
4.  Покритонасінні (7 год. + 1 год. резервного часу)
44/1

Загальна характеристика відділу Покритонасінні. Класифікація покритонасінних
Сформувати уявлення про особливості рослин відділу Покритонасінні, їх загальні ознаки й особливості класифікації
   § 38
45/2

Характеристика родин класу Дводольні. Вивчення рослин родин Капустяні та Розоцвіті
Дати характеристику родин класу Дводольні; ознайомити учнів із найпо-ширенішими представниками родин Капустяні та Розоцвіті, їх значенням
§ 39
46/3

Вивчення рослин родин Бобові і Пасльонові. Характеристика родин, їх практичне значення
Ознайомити учнів з особливостями рослин родин Бобові та Пасльонові, їх поширенням та значенням у житті людини
§ 39 (2)
§ 40 (1)
47/4

Вивчення рослин родини Айстрові, характеристика і практичне значення.
Практична робота № 2. Визначення рослин класу Дводольні
Ознайомити учнів з представниками родини Айстрові, їх значенням у природі й житті людини; навчити застосовувати теоретичні знання в практичній діяльності
  § 40
(п. 2)
  § 42
48/5

Характеристика родин класу Однодольні. Вивчення рослин родин Лілійні та Цибулеві. Лікарські та декоративні рослини.
Охарактеризувати родини класу Однодольні; вивчити особливості рослин родини Лілійні, Цибулеві; їх практичне використанням людиною
§ 41
(п. 2)
Кон- спект
49/6

Вивчення рослин родини Злакові, їх значення в сільському  господарстві. Практична робота № 3. Визначення рослин класу Однодольні
Сформувати поняття про рослини родини Злакові; навчити застосувати теоретичні знання в практичній діяльності
§ 41(1),
§ 43,
повт.
§ 38-41
50/7

Значення покритонасінних у природі й житті людини.
Практична робота № 4. Розпізнаван-ня видів кімнатних рослин (або тест)
Узагальнити знання про значення
і використання квіткових рослин людиною; навчити учнів розпізнавати кімнатні рослини
§ 44, повт.
§ 35-43
51/8

Узагальнюючий урок з тем „Відділи  Голонасінні і Покритонасінні”
Тематичне оцінювання № 5
Перевірна  письмова  робота
Визначити рівень знань учнів з тем «Голонасінні» і «Покритонасінні»
§ 35-44
Демонстрування живих об'єктів, гербарних зразків.

Розділ III. Гриби та лишайники
                    1.  Гриби (4 год.)
52/1

Загальна характеристика грибів, їх середовище існування, поширення
Охарактеризувати гриби; сформувати уявлення про особливості грибів як представників окремого царства
  § 46
53/2

Різноманітність грибів. Поняття про нижчі і вищі гриби. Цвілеві гриби.
Лабораторна робота № 16.
Будова нижчих грибів
Ознайомити учнів з будовою нижчих грибів на прикладі мукора (білої цвілі)
§ 47-48
54/3

Шапкові гриби, їх особливості будови і поширення. Лабораторна робота № 17. Будова вищих грибів
Вивчити будову шапкових грибів, особливості їх Існування й поширення
  § 49,
повт.
§ 46-48
55/4

Значення грибів у природі й житті людини
Тестування  «Відділ Гриби»
Сформувати уявлення про значення грибів у природі та житті людини
§ 50
Демонстрування їстівних, отруйних, цвілевих, паразитичних грибів



2.  Лишайники (1 год.)
56

Загальна характеристика лишайників як симбіотичних організмів. Значення лишайників в природі й житті людини
Сформувати уявлення про особливості будови лишайників, їх поширення в природі і використання людиною
  § 51,
повт.
§ 46-50
Демонстрування накипних, листуватих і кущистих лишайників
Розділ IV. Бактерії
                                                   Бактерії (3 год. + 1 год. резервного часу)
57/1

Загальна характеристика бактерій Тестування  «Гриби та лишайники»

Охарактеризувати бактерії як прокаріотичні організми; з'ясувати особливості організації їх клітин, живлення та життєдіяльності
  § 52
58/2

Різноманітність бактерій
Ознайомити учнів з різноманітністю бактерій, їх поширенням, середовищем існування
  § 53
59/3

Значення бактерій у природі й житті людини
Розкрити роль бактерій у природі й житті людини; ознайомити учнів з бактеріями — збудниками хвороб рослин і тварин
§ 54, повт.
§ 46-53
60/4

Узагальнюючий урок з тем „Гриби. Лишайники. Бактерії ”
Тематичне оцінювання № 6
Перевірна  письмова  робота
Визначити рівень освітньої компетентності учнів з тем «Гриби», «Лишайники» і «Бактерії»
§ 46-54
Демонстрування дослідів, що дають змогу виявити роль бактерій (скисання молока тощо).
Розділ V.  Організми і середовище існування
(б год. + 2 год. резервного часу)
61/1

Середовище існування та його чинники
Розкрити поняття середовища існування; сформувати уявлення про абіотичні, біотичні та антропічні фактори
  § 55
62/2

Екскурсія. Природа рідного краю
Показати красу та неповторність природи рідного краю
Завдан-ня
63/3

Розселення рослин у природі. Екологічні групи рослин

Розглянути особливості існування рослин в екосистемах, їх розселення за ярусами; з'ясувати особливості рослин різних екологічних груп
§ 56 - 57

64/4

Життєві форми рослин. Екскурсія. Розпізнавання рослин за особливостями будови вегетативних органів
Ознайомити учнів з різними життєвими формами рослин І їх пристосуваннями до середовища існування
§ 58
65/5

Взаємодія рослин, грибів, бактерій та їх роль в екосистемах
Сформувати уявлення про взаємозв'язки організмів в екосистемах
  § 59
66/6

Екскурсія. Пристосування рослин до життя в екосистемі (на прикладі будь-якої екосистеми своєї місцевості)
Навчити застосовувати набуті знання про життєдіяльність рослин у практичній діяльності
  § 60
Завдан-ня,
повт.
§ 55-59
67/7

Охорона  рослинного світу
Тестування «Рослини і середовище існування»
Розкрити необхідність охорони при-родних екосистем, захисту рослин; ознайомити учнів з рослинами Червоної книги України та області
  § 61,
повт.
§ 55-60
68/8

Узагальнюючий урок з теми „Організми і середовище існування”
Тематичне оцінювання № 7
Перевірна  письмова  робота
З'ясувати рівень освітньої компетентності учнів; здійснити контроль і корекцію знань з теми
§ 55-61
Демонстрування дослідів, що дають змогу виявити вплив середовища існування на організми.

Резервний час (2 год.)
69/1

Екскурсія. Ознайомлення із сезонними явищами в житті рослин
Розглянути особливості рослин у весняну та літню пори року
Завдан-ня
70/2

Повторення й узагальнення вивченого
Сформувати уявлення про рослину як цілісну відкриту систему